De goede voornemens van Ruud, Elke en Jeroen

Ik ben voornemens meer tijd te besteden aan contact met oude klanten en ons team, en wat minder tijd aan interne overleggen

De welbekende goede voornemens; de meeste mensen hebben er toch wel weer een paar voor 2024. Op persoonlijk vlak, maar óók op zakelijk vlak. Je wilt je bijvoorbeeld ontwikkelen op bepaalde skills of dat ene project net naar een hoger niveau tillen. Het behalen van je doelen heb je grotendeels zelf in de hand, maar ondersteuning van je leidinggevende kan daar ook zeker aan bijdragen. Wij vroegen daarom drie BDO collega’s met een leidinggevende functie welke goede voornemens zij hebben voor het nieuwe jaar om hun team nóg meer te laten shinen. Ruud (Director Advisory), Jeroen (Partner Tax & Legal) en Elke (Director Advisory) geven ieder leiding aan andere teams die variëren van 7 consultants tot 525 juristen en fiscalisten.  
 

Ambities voor 2024

Op de vraag wat de ambities van Ruud, Elke en Jeroen in hun rol als leidinggevenden in 2024 zijn, vertellen zij het volgende. Ruud: “We hebben laatst tijdens een teamdag met elkaar gesproken over persoonlijke ambities en de ontwikkeling van het team. Wat hebben we nog nodig om te groeien, wat gaan we meer en minder doen? We focussen daarbij niet op cijfers maar op het proces; vanuit het vertrouwen dat als we de juiste dingen doen, de resultaten zullen volgen. Deze dag heeft geleid tot zeer concrete afspraken, die we dan weer door kunnen vertalen naar het individuele niveau. Die gaan we uitrollen in 2024.”

Dat goede voornemens niet altijd nieuwe voornemens hoeven te zijn, kan Jeroen beamen. “Mijn ambities voor 2024 zijn niet anders dan anders: collega’s laten ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, ze stimuleren en zoveel mogelijk de ruimte geven om te groeien op dat vlak. Maar wel als ‘badmeester’ aan de zijlijn staan om te coachen en te kunnen helpen waar nodig. Verder vind ik het belangrijk dat het hele team weet waar ieders kracht ligt zodat we elkaar kunnen inzetten en helpen.”

Ook Elke heeft ontwikkeling hoog op de agenda staan voor 2024. Elke: “Ik word blij als ik collega’s stappen zie maken in hun ontwikkeling. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat collega’s lekker in hun vel en hun werk zitten en dat er een goede match is tussen opdracht en persoon zodat talenten benut worden. Door de dynamiek van het werk is het voor mij belangrijk om regelmatig bij collega’s in te checken. Werken als consultant vraagt aardig wat flexibiliteit omdat je veelal betrokken bent bij meerdere lang- of kortlopende klantopdrachten en verspreid over het land werkt. Deadlines, hollen en stilstaan, maakt onderdeel uit van het werk.”

Lessons learned

Uiteraard neemt iedereen ook weer lessen mee uit 2023. Dingen die anders en beter kunnen. Elke gaat meer tijd vrijmaken voor het delen van successen van het team: “Ik merk dat het enthousiasme in het werk ook ontstaat door de mooie dingen die we bij klanten doen regelmatig met elkaar te delen en ook te laten zien hoe zij hierdoor maatschappelijk impact hebben gemaakt. Hier wil ik dit jaar nog meer aandacht aan geven want ik ben enorm trots op het team dat we hebben staan!” Ruud: “Ik ervaar dat er veel tijd gaat zitten in interne overleggen. Op de effectiviteit daarvan mogen we best wat kritischer zijn. Ik ben dus voornemens meer tijd te besteden aan contact met oude klanten en ons team, en wat minder tijd aan interne overleggen.” Jeroen vult aan: “Mijn focus ligt op verbinding. De afgelopen jaren hebben de teamleden veel thuis en bij klanten gewerkt en daardoor relatief weinig persoonlijk contact gehad. Voor mij geldt precies hetzelfde en heb wegens privéredenen en mijn landelijke rol de afgelopen 1,5 jaar veel thuisgewerkt. Dit jaar wil ik dan ook meer aandacht geven aan persoonlijk contact.”

Plezier is gewaarborgd

En tot slot, werkplezier! Bij een winning team hoort tenslotte ook een goede werksfeer en onderlinge gezelligheid. Hoe dat gaat in het team van Ruud?  “Ik vind het belangrijk dat we ook kunnen lachen met elkaar. Zo deden we laatst een 30 Seconds battle en staat het volgende teamuitje (karten) al weer gepland. Elke: “Wij doen ook geregeld leuke dingen en die initiatieven komen vaak uit het team zelf. Zo hebben we een keer een verdieping van kantoor Utrecht in beslag genomen met een lasergame, een Italiaanse kookworkshop gevolgd en in de decembermaand een Sinterkerst-dobbelspel georganiseerd.” Jeroen: “Naast leuke uitjes, scheppen we de voorwaarde dat collega’s de ruimte krijgen om te groeien en ontwikkelen op het vlak waar ze goed in zijn en leuk vinden. Dan is werkplezier geborgd.”

Hulp nodig?

Birgit van der Sommen

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur een appje

Birgit van der Sommen

Corporate Recruitment Specialist

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan