Bas van Loo

Manager Corporate Finance

Het werken voor middelgrote (familie)bedrijven en tegelijkertijd het internationale karakter van BDO spreekt mij erg aan

Vroeger wilde manager Corporate Finance Bas van Loo advocaat worden, maar toen hij in aanraking kwam met economische vakken was hij om: een carrière in de financiële wereld moest het worden. Hij besloot te gaan studeren aan de VU in Amsterdam waar hij zijn bachelor Economie en Bedrijfseconomie in drie jaar afrondde. Stilzitten was er tijdens zijn studie niet bij, want naast een stage bij een investeringsmaatschappij was hij ook actief op het voetbalveld. De combinatie van sporten, stage lopen en studeren heeft hij ook tijdens zijn masterstudie in Finance toegepast. Na het afstuderen was hij klaar voor de eerste stappen in zijn loopbaan. Wij stelden hem 6 vragen over werken in het M&A-team van BDO.

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met M&A?

‘Het eerste moment dat ik mij goed kan herinneren was een inhousedag op de Zuidas. Daar werd door internationale kantoren een introductie gegeven over het vak van corporate finance. Als student maakt die setting indruk, maar ik werd vooral enthousiast van het M&A-vak. Het is namelijk enorm veelzijdig en raakt onderwerpen als finance, strategie, maar ook psychologie. Tijdens mijn eerste stage werd dat enthousiasme aangewakkerd, maar dit was vooral nuttig om duidelijk te krijgen in welk segment ik later wilde gaan werken. Ik wist toen al dat ik aan tafel wilde zitten met ondernemers in het mkb-segment. Daar zit je kort op de bal en word je betrokken bij de mensen die daadwerkelijk beslissingen moeten nemen.’  

Wat houdt je huidige functie in, en welke functies heb je gehad om daar te komen?

‘Ik ben begonnen als bedrijfsadviseur en financieringsspecialist. Dat was bij het accountantskantoor waar ik toen startte een vrij nieuwe functie. Om werk te genereren benaderde ik cliënten met een online tool waarmee zij realtime inzicht kregen in hun financiële prestaties. Dit was direct een leerschool voor mij, omdat je bij iedere onderneming het verdienmodel moest doorgronden en je moest verdiepen in de administratieve processen. Als onderdeel van die service kwam ik periodiek in gesprek met de ondernemers en zo kwamen we vaak ook tot onderwerpen als investeringsbeslissingen en financierings- en opvolgingsvraagstukken.    

Na twee jaar heb ik mij aangesloten bij de landelijke corporate finance afdeling van het kantoor. Daar heb ik mij in eerste instantie gericht op de waarderingspraktijk. In het kader van overnames, herstructureringen of geschillen werd er veelal een waardebepaling van de betreffende ondernemingen gevraagd. Ook deze basis heeft mij geholpen bij het doorgroeien naar een volwaardig M&A-adviseur. 

Momenteel ben ik Manager Corporate Finance op de M&A-afdeling van BDO. Dit houdt in dat ik als projectleider betrokken ben bij aan- en verkooptrajecten. Samen met een partner en een junior adviseur ben ik verantwoordelijk voor alle stappen binnen zo’n proces. Enorm veelzijdig, want dit houdt dus in dat ik de ene dag potentiële overnamekandidaten aan het benaderen ben, de volgende dag een financieel model controleer en daarna weer betrokken kan zijn in onderhandelingen.’ 

Waarom heb je specifiek gekozen voor de adviestak?

‘Het klinkt wat cliché, maar dat is toch vanwege de afwisseling. Het is interessant om je telkens weer te mogen verdiepen in het verdienmodel van ondernemingen. Geen onderneming is gelijk, zelfs niet binnen eenzelfde branche.  Daarnaast speelt ook de menselijke maat een hele grote rol in de trajecten die wij begeleiden. Je staat ondernemers bij op bepalende momenten in hun leven; de band die je met hen opbouwt is vaak zeer intens. Dat zegt iets over de emoties die spelen tijdens een proces. Een goede adviseur weet ook dat speelveld te beïnvloeden. Het feit dat dit adviesvak geen exacte wetenschap is, maakt het voor mij zo interessant.’

En waarom ben je dit bij BDO gaan doen?

‘In mijn eerdere rollen ben ik BDO verschillende keren tegengekomen. Wat toen opviel was dat ik altijd de indruk kreeg dat er sprake was van een persoonlijke benadering. De mensen waar je zaken mee deed waren benaderbaar en praktisch ingesteld. Bij accountants- en advieskantoren van deze omvang is dat bijzonder. Vanwege deze cultuur trekt BDO klanten aan die passen bij dit DNA. Wij werken veel voor middelgrote mkb-ondernemingen en familiebedrijven. Dit geeft een andere dynamiek dan het werken voor corporates en beursgenoteerde partijen. Tegelijkertijd sprak het internationale karakter van BDO mij aan. Bij circa 30% van de transacties is er een buitenlandse partij betrokken. En omdat we over heel de wereld vertegenwoordigd zijn, is het aanspreken van een netwerk in een ander land gemakkelijk.’  

BDO is een vrij groot kantoor. Waarom heb jij gekozen voor een groot kantoor ten opzichte van een klein kantoor?

‘Mijn vorige werkgever had in totaal circa 1.000 medewerkers. De corporate finance afdeling bestond daar uit maximaal vijftien medewerkers. Het voordeel van een dergelijke klein team is dat de lijnen kort zijn en er snel een persoonlijke band wordt opgebouwd. Voordat ik naar BDO overstapte heb ik daarom wel gevraagd naar de dynamiek op de M&A-afdeling, omdat ik die dynamiek belangrijk vind. Nu zeven maanden na mijn indiensttreding kan ik niet anders zeggen dan dat de omvang van een team geen invloed hoeft te hebben op de werksfeer. Binnen korte tijd ben ik opgenomen in het hechte team van zeventig professionals.

Een belangrijke drijfveer om over te stappen is vooral het creëren van doorgroeimogelijkheden geweest. Binnen teams van deze omvang zijn er nou eenmaal meer kansen om je door te ontwikkelen als professional. Bijvoorbeeld op het gebied van management worden er binnen BDO kansen geboden. Naarmate je meer senior wordt, verschuift het zwaartepunt van het zelfstandig leiden van projecten naar het begeleiden van junior adviseurs in hun ontwikkeling. Zowel binnen de zakelijke omgeving als tijdens het beoefenen van sport ben ik bezig met de ontwikkeling van anderen. Resultaten bereik je samen, dus wanneer het team goed functioneert, is dat uiteindelijk voor het individu ook beter.  

Ook het klantenbestand van BDO is een belangrijke pijler geweest in mijn overstap. Bij een relatief klein team loop je snel tegen grenzen aan wanneer er een grote (soms internationale) transactie moest worden gedaan. Bij een groter team is het makkelijker om capaciteit vrij te maken voor de deals. Daarbij zijn de lijnen met andere afdelingen binnen het kantoor kort, waardoor het gemakkelijk is om verschillende disciplines aan te haken binnen het proces. Zodoende zijn wij in staat om grotere en complexere transacties te begeleiden, wat inhoudt dat ook je vakkennis wordt uitgebreid.’

Hoe ziet je verdere toekomst er binnen BDO uit?

‘Voorlopig probeer ik mij te focussen op het opbouwen van een relevant netwerk en het bekend worden met de organisatie. M&A is een ervaringsvak, dus ik heb daarnaast als streven om vooral veel en mooie transacties te begeleiden. Zodra je een eigen portefeuille hebt opgebouwd, zal ook je interne verantwoordelijkheid veranderen. Een stap naar senior manager ligt dan voor de hand. Dat groeipad wordt ook heel concreet gemaakt tijdens evaluatiegesprekken. Er liggen dus genoeg kansen om het beste uit mezelf te blijven halen.’

Hulp nodig?

Jamie Wellink

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur een appje

Jamie Wellink

Corporate Recruitment Specialist

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan