Marjolein Bakker-Durville

Manager Financial Process Outsourcing (Accountancy & Bedrijfsadvies)

BDO is zoveel meer dan accountancy

Na jarenlange ervaring in de snelle, commerciële wereld besloot ze een andere weg in te slaan. Dat die weg zou leiden naar een accountants & advieskantoor, had ze zelf ook niet verwacht. Maar inmiddels werkt Marjolein Bakker-Durville, Manager Financial Process Outsourcing, alweer bijna tien jaar met veel plezier bij BDO.

‘En nog steeds is geen dag hetzelfde!’ vertelt Marjolein (44), vanuit kantoor Amstelveen, waar ze leidinggeeft aan het Financial Proces Outsourcing Team (FPO), onderdeel van de afdeling Accountancy en Bedrijfsadvies (A&B).

Ander ‘profiel’

Ze maakte op haar 35ste de overstap van het ‘bedrijfsleven’ naar BDO. ‘Dat is best lang geleden alweer, maar ik merk nog steeds dat ik een ander profiel heb dan veel van mijn collega’s. Het bedrijfsleven is toch wel anders dan een accountskantoor. Met name het uren schrijven natuurlijk, dat was voor mij ook wel heel erg nieuw. En veel mensen hier komen vanuit hun studie en stage, of ze worden werkstudenten en blijven hier dan best voor lange tijd werken. Dat heeft ook te maken met de mogelijkheden om binnen deze organisatie stappen te zetten, zowel naar boven als opzij.’

Voor BDO werkte Marjolein bij onder andere de moedermaatschappij van de Bijenkorf, bij stadion Amsterdam Arena, bij het NIPO en in het vastgoed. ‘Van al die banen heb ik heel veel geleerd, maar op een gegeven moment wilde ik een andere weg inslaan en ben ik interimmer geworden. Zo ben ik ook bij BDO terechtgekomen. Eerst dacht ik, tja, een accountantskantoor, dat klonk mij een beetje suf in de oren… Maar daar kwam ik heel snel van terug.’    

Meedenken met de klant

Haar werk bij het FPO-team is volgens Marjolein heel dynamisch, omvangrijk en internationaal. ‘We hebben volop contact met andere BDO firms, communiceren veel in het Engels en het allerleukste is dat we echt mee mogen denken met de klant. Als wij zien dat een bepaald proces niet goed loopt en daardoor de kosten voor de klant onnodig hoog zijn, kunnen we zelf het initiatief nemen om verbeteringen voor te stellen. Ons werk is niet te vergelijken met de reguliere A&B praktijk, waarbij je vaak een keer per maand de administratie en de btw-aangifte voor klanten uitvoert. Het is heel anders dan de standaard en dat trok mij aan.’

Al na een half jaar interim-werk bij BDO maakte Marjolein de keuze om in dienst te gaan bij BDO. ‘Destijds bedienden wij een hele mooie klant, een grote, internationale hotelketen. Ik wilde heel graag voor die klant blijven werken en BDO gaf me daarbij ook nog kans om door te groeien. Via de BDO Academie kon ik bovendien weer cursussen volgen en echt weer gaan leren. Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen, onder andere op vaktechniek en soft skills. En daarnaast vond ik de mensen in het team gewoon heel erg leuk.’  

Een lerende organisatie

Wat Marjolein in haar werk heel veel voldoening geeft, is mensen coachen en nieuwe dingen leren. ‘Daar krijg ik de ruimte ook voor. En ik houd heel erg van het klantcontact, een klant echt verder kunnen helpen, met oplossingen waar die zelf nog niet aan had gedacht. En mijn rol is ook om na te denken over het opzetten van nieuwe klantrelaties; wat komt daar allemaal bij kijken? Niet alleen contractueel, maar ook qua processen. Wat wordt de planning? Gaan we uitbreiden naar het buitenland? Hebben we de hulp nodig van andere BDO firms? Dus daar ben ik nu ook mee bezig.’

Het eerste waar Marjolein aan denkt bij BDO als werkgever is: een lerende organisatie. ‘Er wordt heel veel kennis gedeeld met elkaar en met de klant, op allerlei manieren, van de BDO Academie tot specifieke webinars. Dat vind ik tekenend voor BDO. In de wereld waar ik vandaan kwam, was dat veel minder.’ Of ze ooit nog terug wil naar die andere wereld? ‘Misschien wel, puur uit nieuwsgierigheid om weer eens in andere keuken te kijken. Maar nu heb ik het nog steeds super naar mijn zin bij BDO en op onze afdeling, in ons team; we hebben heel veel voor elkaar over en zijn continu gefocust op procesverbeteringen, om alles leuker en mooier te maken.’

Ten slotte wil Marjolein graag benadrukken dat de mogelijkheden bij BDO veel groter zijn dan je misschien zou denken. ‘Laat het labeltje accountantskantoor je niet afschrikken. BDO is zoveel meer dan accountancy. Dat wist ik zelf eerst ook niet, en zelfs na bijna tien jaar ontdek ik steeds weer iets nieuws aan onze organisatie. En dat komt, omdat ook BDO zich als bedrijf en werkgever blijvend ontwikkelt!’     
 

Hulp nodig?

Lizzy van de Steeg

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur een appje

Lizzy van de Steeg

Campus Recruitment Specialist

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan