Bij mensen die niet beter weten, kan de accountancy het beeld oproepen van oude mannen in stoffige pakken en eindeloze spreadsheets. Bij Julia de Vries was dat eerst ook wel een beetje zo. Maar ze merkte al snel dat de werkelijkheid heel anders is.
“Onze gemiddelde leeftijd ligt onder de dertig” vertelt Julia, inmiddels alweer twee jaar werkzaam bij BDO (Utrecht), als assistent accountant. “We hebben een heel leuk team. Natuurlijk is er hiërarchie, maar die voel je nauwelijks. Iedereen is benaderbaar. De sfeer is open, collegiaal en informeel. Dat maakt het samenwerken fijn.”
Klein team, groot werkveld
Waar sommige BDO-kantoren duidelijke specialisaties hebben, werkt het Accountancy & Bedrijfsadvies-team in Utrecht juist heel breed. “We zijn een relatief klein team, van ongeveer twintig collega’s,” legt Julia uit. “Juist daardoor krijg ik als assistent accountant met veel verschillende aspecten van het vak te maken: administratie, rapportages, jaarrekeningen samenstellen, klantcontact. Op die manier ontwikkel ik me razendsnel.”
Die veelzijdigheid spreekt haar enorm aan. “Elke klant is anders. ’s Ochtends werk ik bijvoorbeeld aan een jaarrekening voor een stichting, en ’s middags help ik een horecaonderneming met de administratie. Dat houdt het werk afwisselend en uitdagend.”
Van stage naar vaste baan
Julia’s loopbaan bij BDO begon tijdens haar studie Bedrijfseconomie. “Ik kwam via een stagemarkt in contact met iemand van BDO en dat klikte meteen. Daarna heb ik hier zowel mijn meeloopstage als afstudeerstage gedaan. Tijdens die periode kreeg ik al meteen het vertrouwen om mee te draaien. Dat gaf me het gevoel dat ik echt onderdeel was van het team. En dat ben ik nu nog steeds.”
Ze koos destijds bewust voor een brede studie, omdat ze nog niet wist welke richting ze op wilde. Maar nu is ze blij met haar keuze voor accountancy. “Ik had nooit verwacht dat ik écht de accountancy in zou gaan. Maar nu vind ik het superleuk. Je leert hier zó veel. En doordat je met verschillende klanten werkt, zie je veel meer dan wanneer je op de financiële afdeling van één bedrijf zit.”
Letterlijk dicht bij de klant
Wat haar werk extra waardevol maakt, is het directe klantcontact. “Ik ga regelmatig langs bij klanten. Daardoor bouw ik sneller een relatie op en kan ik beter inspelen op hun vragen.”
Ze denkt dus niet alleen mee met de klant, maar voegt echt waarde toe. Een goed voorbeeld is haar grootste klant: een jong horecateam waarvoor ze wekelijks de administratie verzorgt en maandelijkse rapportages opstelt. “Het is een professionele samenwerking, maar we hebben ook echt een band opgebouwd. Dat maakt het werk persoonlijk én effectiever.”
Het beste uit mezelf halen
BDO investeert veel in de ontwikkeling van medewerkers. Op een manier die past bij de persoon. “Ik word niet in een standaardtraject gedrukt, maar krijg de ruimte om mijn eigen richting te bepalen,” zegt Julia. “Sommige collega’s zijn tevreden met een hbo-diploma. Anderen, zoals ik, volgen een post-hbo richting de AA-titel. En er zijn ook collega’s die zich meer in controlling willen verdiepen. Dat kan allemaal. Die flexibiliteit werkt stimulerend.”
Ook in de praktijk wordt meegedacht over haar leerdoelen. “Als ik me wil verdiepen in een bepaald type klant of branche, wordt daar echt naar geluisterd. Mijn ontwikkeling is hier niet alleen een agendapunt, maar een continu gesprek. Ik voel me daarin serieus genomen. BDO denkt echt met me mee over hoe ik het beste uit mezelf kan halen.”
Vooruitstrevend
Wat BDO volgens Julia onderscheidt van andere kantoren, is ook de blik op de toekomst en de bereidheid van mensen om mee te veranderen. “Bij mijn vorige werkgever hoorde ik nog wel eens: ‘Ik doe dit al dertig jaar zo, dus waarom zou ik veranderen?’ Bij BDO is dat totaal anders. We zijn juist heel vooruitstrevend. Er wordt continu gekeken hoe we slimmer kunnen werken, bijvoorbeeld met AI of tools als Copilot. Je merkt dat er veel aandacht is voor de toekomst van het vak. Dat maakt het werk inhoudelijk steeds interessanter.”
Inzet en ambitie loont
Vanaf het begin kreeg Julia de ruimte om écht mee te doen. “Je begint hier niet met alleen maar facturen inboeken. Je leert het vak door het te doen, en dat werkt heel motiverend. Na mijn tweede stageweek mocht ik al mee naar de klant. Je hoort er dus meteen helemaal bij.”
Bij BDO werk je niet alleen aan je vaktechniek, maar ook aan je persoonlijke groei. “Ik word gestimuleerd om stappen te zetten, op een manier die bij mij past. En ik merk aan alles dat ik onderdeel ben van een organisatie die vooruit wil. Dat vraagt om inzet en ambitie, maar daar krijg je ook veel terug!”