Ze heeft haar diploma pas anderhalf jaar op zak, maar is al van echte waarde voor onze klanten. Of zij nu vragen hebben over een nieuw personeelssysteem of willen sparren over de Wet verbetering poortwachter. Bij onze collega Melissa Boxem zijn ze aan het juiste adres.
Ruim anderhalf jaar geleden startte Melissa (25) bij BDO Nederland, als HR Professional binnen het team HR Support. Vers afgestudeerd aan de Hanzehogeschool Groningen, viel ze meteen met haar neus in de boter; in een klantgerichte omgeving vol afwisseling en groeimogelijkheden. “Je leert hier zo snel, want je komt meteen in aanraking met veel verschillende vraagstukken én klanten.”
Van waarde voor de klant
Binnen HR Support werkt Melissa voor externe klanten van BDO. “We zijn dus geen HR-afdeling voor BDO zelf, maar ondersteunen organisaties – vaak mkb-bedrijven – bij hun HR-processen. Denk aan administratie, verzuimbegeleiding, digitalisering en zelfs via detachering.”
Die breedte aan onderwerpen zorgt ervoor dat elke werkdag anders is. “Ik ben bijvoorbeeld nu veel bezig met Clever, een uitbreiding van het Loket-systeem. Veel klanten willen hun HR-processen digitaliseren en ik help daarbij.”
Ook voert ze met opdrachtgevers verzuimgesprekken, stelt ze personeelsdocumenten op en werkt ze aan grotere projecten. “Bij een vereniging in de recyclingbranche hebben we bijvoorbeeld het personeelshandboek en de gesprekscyclus helemaal opnieuw ingericht. Hele concrete klussen, waarmee we voor de klant echt het verschil kunnen maken.”
Een baan vol vrijheid én verantwoordelijkheid
Wat Melissa het meest aanspreekt aan haar werk, is de afwisseling en zelfstandigheid. “We hebben vaste klanten, maar de opdrachten verschillen enorm. Ik voel de vrijheid om mijn eigen visie te volgen en een eigen aanpak te kiezen, zolang ik maar binnen de kaders blijf. Dat maakt het werk uitdagend en geeft ruimte voor eigen initiatief.”
Die vrijheid voelt Melissa ook in haar werkplekkeuze. Officieel is haar standplaats Zwolle, maar ze woont in Assen en werkt geregeld vanuit Groningen. “Het is fijn dat die flexibiliteit er is. Ook qua werktijden en planning denkt BDO met me mee.”
Soms echt een puzzel
Waar Melissa het meeste werkplezier uit haalt, is zonder twijfel het klantcontact. “HR is zoveel meer dan alleen achter je beeldscherm zitten. Ik vind het geweldig om met klanten in gesprek te zijn, hun vragen uit te pluizen en ze verder te helpen met passend advies. Soms is het echt een puzzel, maar het geeft juist extra voldoening als het lukt die op te lossen.”
Ze ziet ook hoe klanten groeien dankzij haar hulp. “Bijvoorbeeld bij de implementatie van een nieuw systeem. In het begin is alles nog nieuw, maar later zie je dat klanten steeds zelfstandiger worden. Ze gaan van A naar B – en ik mag ze daarbij begeleiden. Het is zo gaaf om die klanten te zien groeien.”
Internationale klanten, nationale uitdaging
De klanten van HR Support variëren van mkb-organisaties en grote supermarktketens tot internationale bedrijven met vestigingen in Nederland. “Soms zijn het buitenlandse bedrijven zonder eigen HR-afdeling in ons land. Dan zijn wij echt de sparringpartner die uitlegt hoe het in Nederland werkt; van verlofregelingen tot de Wet verbetering poortwachter. Je voegt dan niet alleen kennis toe, maar echt waarde.”
Een mooi voorbeeld vindt ze een internationaal bedrijf in de wereld van isolatie- en bouwschiloplossingen. Melissa en haar collega’s begeleiden die opdrachtgever bij uiteenlopende HR-vraagstukken. “Ze hebben hier geen lokale HR-afdeling, dus we helpen ze bij alles wat met wet- en regelgeving te maken heeft. Echt gaaf, je ziet het verschil dat je maakt.”
Groei in een hecht team
Melissa omschrijft haar team als klein en hecht, met de nadruk op dat laatste. “Elke vrijdagochtend hebben we een koffiemoment – online, omdat we verspreid over het land werken – en dat zorgt voor verbinding. Daarnaast hebben we veel intervisiemomenten met collega’s, zoals het vaktechnisch overleg (VTO), waarin we casussen en kennis delen.”
Ook voor haar persoonlijke ontwikkeling is uitgebreide aandacht. “We werken met het vier-ogenprincipe: een manager kijkt altijd met je mee bij klantadviezen. Dat helpt enorm bij leren en groeien. Bovendien hebben we jaarlijks voortgangsgesprekken en wordt er goed gekeken naar waar je naartoe wilt.”
Plezier en verbinding
Melissa maakt ook actief gebruik van de ontwikkelmogelijkheden die BDO biedt. “Via GoodHabitz kunnen we e-learnings volgen op allerlei gebieden, van talentontwikkeling en planning tot een cursus Engels. En laatst ben ik met een collega naar een congres geweest over werving en selectie. Daar hebben we vervolgens een presentatie over gegeven aan ons team. Dat soort initiatieven wordt echt gestimuleerd.”
Naast de inhoud is er ook ruimte voor plezier en verbinding. Een hoogtepunt vindt Melissa de jaarlijkse Summerschool van Payroll Services & HR Support, waarbij alle collega’s uit heel Nederland samenkomen. “Dan zijn we twee dagen samen, met inhoudelijke sessies én gezelligheid. Een mooie mix van leren en verbinden.”
Werkgeluk en groei
Voor wie twijfelt om te solliciteren bij een grote organisatie als BDO, heeft Melissa een geruststellende boodschap: “Laat je daar niet door afschrikken. Ja, BDO is groot, maar je kunt het net zo groot of klein maken als je zelf wilt. Ons team is heel gemoedelijk. Je krijgt veel vrijheid én de ondersteuning die je nodig hebt.”
Dat ze op haar plek zit, is duidelijk. “Toen ik hier begon, was ik nog heel onervaren, een studente eigenlijk nog”, zegt Melissa met een glimlach, terugkijkend op haar ontwikkeling. “Ik voel me nu meer zelfverzekerd. BDO is een werkgever die echt investeert in mensen, zowel in hun werkgeluk als in hun groei. En voor mij voelt dit nog maar als het begin.”
________________________________________
Ben jij klaar voor een veelzijdige carrière als HR Professional bij BDO?
Bekijk de openstaande vacatures en ontdek hoe ook jij impact kunt maken voor onze klanten: Werken als professional bij BDO