Wat als je vrijwel elke dag wel een ondernemer aan de lijn hebt over een interessante kwestie? En je daarbij de vrijheid krijgt om als professional je eigen weg te bepalen? Edwin van Noort, senior-specialistadviseur bij BDO, kent als geen ander de dynamiek van de retailsector.
Edwin werkt sinds 2016 bij BDO. Daarvoor was hij in dienst van eerst de C1000 en daarna van Jumbo. “De C1000 had zijn eigen administratiekantoor. Jumbo nam dat kantoor mee bij de overname. Later heeft BDO dat kantoor weer gekocht en toen ben ik als adviseur meegegaan.”
Nu is Edwin senior-specialistadviseur bij BDO, gericht op supermarkt, retail en franchise. "Ondertussen werken we onder andere voor ruim 200 Jumbo supermarktwinkels en 10 Albert Heijn winkels," vertelt hij enthousiast. Zijn inzet blijft niet beperkt tot alleen supermarkten. “Ik werk bijvoorbeeld ook nog voor een McDonald's met 4 vestigingen.”
De huisarts voor zelfstandige ondernemers
Wanneer Edwin vertelt over zijn belangrijkste werkzaamheden, ontstaat het beeld van een veelzijdige adviseur. "Ik help klanten bij alles wat voorkomt. Denk aan het bespreken van jaarcijfers en aangiften, het ondersteunen bij financieringsaanvragen en het onderhandelen met organisaties bij aan- en verkoop. En ik adviseer ook over de financiële aspecten bij verbouwingen en uitbreidingen.”
Hij is als het ware de huisarts voor de zelfstandig ondernemer, vat Edwin zijn rol samen. “Die ondernemer kan voor alle vragen bij mij terecht, of het nu gaat om een auto wel of niet op de zaak zetten, gemeenschap van goederen omzetten in huwelijkse voorwaarden, of van een VOF naar BV gaan. Ik heb niet overal zelf het antwoord op, maar alles begint bij mij. En als ik zelf het antwoord niet weet, schakel ik binnen BDO de juiste specialist in.”
Kort op de bal in een dynamische sector
Een belangrijk aspect van Edwins werk is het nauwlettend volgen van de cijfers. "Wij zitten in de supermarktwereld superkort op de cijfers. Als ik vandaag kijk naar de exploitatie van vorige week van een van de winkels van mijn klanten, dan zie ik alles; loonkosten, huur, omzet, marge, derving – noem maar op."
Deze actuele informatie maakt jaarrekeningbesprekingen interessanter: “We spelen zo kort op de bal dat we het tijdens de jaarrekeningbespreking met ondernemers niet zozeer over de jaarrekening hebben, maar veel meer over wat er aankomt. Ga je nog verbouwen? Welke dingen kun je nog doen? Tegen welke problemen loop je aan, wat zouden we voor je kunnen oplossen? Hoe is de ontwikkeling van je vermogen? Hoe is je pensioen geregeld?”
Adviseur voor collectieven
Naast zijn inspanningen voor individuele ondernemers vervult Edwin ook een belangrijke rol voor ondernemersverenigingen: "Ik ben de vaste adviseur voor de ondernemersvereniging Jumbo, met daarin ruim 300 ondernemers. Die vereniging heeft een hele structuur, met allerlei verschillende werkgroepen." Als adviseur toetst hij beslissingen, met name op financieel aspect: "Passen die binnen het conditiestelsel? En binnen de afspraken die gemaakt zijn?"
Edwin zit ook in de werkgroep Finance, waar hij namens de zelfstandige ondernemers onderhandelt met de organisatie Jumbo, bijvoorbeeld over het nieuwe conditiestelsel.
Altijd werk aan de winkel
Wat maakt het werken voor de retailsector nu zo aantrekkelijk? "Het is nooit saai. Er gebeurt altijd wat." Hij somt een reeks ontwikkelingen op: "In tijden van corona waren supermarkten juist de enige winkels die open waren. En twee jaar geleden hadden die winkels te maken met 14% inflatie. Vorig jaar was er ook nog eens de cao-verhoging van 10%.”
En dan zijn er natuurlijk voortdurend grote verschuivingen in het supermarktlandschap, met alle overnames. “Bekende namen als C1000 en COOP zijn uit het straatbeeld verdwenen. Net als kleine buurtwinkels. Verder hebben we een consolidatieslag gezien op het gebied van ook distributiecentra. We zien nu veel meer automatisering, zowel in distributiecentra als in winkels, met bijvoorbeeld de zelfscan."
Bij de ondernemers zelf speelt ook altijd wel wat. "Supermarkt-ondernemers, zeker in de Jumbo's die vanuit C1000 zijn overgenomen, zijn over het algemeen ondernemers die het financieel best goed hebben. En wat gaan mensen doen als ze het goed hebben? Die gaan een nieuwe auto uitkiezen, een bedrijf bijkopen, een vakantiewoning aanschaffen. Of ze gaan scheiden… Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat er altijd werk aan de winkel is. Er gaat geen dag voorbij dat mijn telefoon niet gaat, omdat iemand belt met een issue.”
BDO als werkgever: vrijheid en vertrouwen
Het is voor Edwin belangrijk om als ervaren specialist de vrijheid te voelen om het werk op zijn eigen manier te doen. “Die vrijheid en dat vertrouwen ervaar ik bij BDO. Ik voel mij echt behandeld als een professional en krijg alle ruimte om mijn dagen in te delen zoals ik dat zelf wil. Binnen een hecht team dat elkaar supergoed op de hoogte houdt en altijd met elkaar in gesprek is.”
Voor potentiële nieuwe collega's heeft Edwin een duidelijke boodschap: “Je kunt je hier ontzettend goed ontwikkelen. Je krijgt de tools om een goede start te maken en echt stappen te maken binnen BDO, ook binnen verschillende afdelingen. Tools om breed opgeleid te worden, jezelf breed te ontwikkelen en binnen een aantal jaren een eigen klantenpakket te bedienen!”
Wil jij ook werken voor klanten in de retail? Kom dan ons team versterken en word Adviseur Retail bij BDO.